fbpx
Sony World Photography Awards 2023 – představení finalistů a užšího výběru

VÝSTAVA: 14. DUBNA – 1. KVĚTNA 2023 | SOMERSET HOUSE, LONDÝN

Světová fotografická organizace představila finalisty a fotografy, kteří se dostali do užšího výběru v soutěži profesionálů Sony World Photography Awards 2023. Soutěž pro profesionály, která se koná již po šestnácté, oceňuje výjimečné série prací jak za technické dovednosti, tak za originální přístup k vyprávění příběhů.

Vítěz soutěže Fotograf roku 2023 bude vybrán mezi finalisty profesionální kategorie a jeho jméno bude slavnostně zveřejněno 13. dubna. Výběr snímků finalistů a fotografů z užšího výběru bude vystaven jako součást výstavy Sony World Photography Awards v galerii Somerset House od 14. dubna do 1. května 2023.

Do soutěže Sony World Photography Awards 2023 bylo přihlášeno více než 415 000 snímků z více než 200 zemí a regionů a do profesionální soutěže bylo přihlášeno přes 180 000 snímků, což je historicky nejvyšší počet přihlášek.

Níže představujeme tři finalisty každé z kategorií Sony World Photography Awards 2023 a jejich projekty:

ARCHITECTURE & DESIGN (ARCHITEKTURA A DESIGN)

V sérii In Memoriam vzdává Andres Gallardo Albajar (Španělsko) hold slavnému španělskému architektovi Ricardu Bofillovi (zemř. 2022) prostřednictvím série snímků labyrintových interiérů a exteriérů jedné z jeho nejznámějších staveb. Servaas Van Belle (Belgie) svou sérií snímků Stal-Vernacular Animal Sheds zachycuje architekturu zvířecích přístřešků. Fotograf, který tyto objekty zahalené v husté mlze situoval do středu záběru, se zamýšlí nad pokorou a lidskostí těchto zjizvených a povětrnostními vlivy poznamenaných staveb. Na sérii snímků Cement factory zaznamenal Fan Li (pevninská Čína) impozantní pozůstatky opuštěné cementárny v jižní Číně, pro jejichž zachycení zvolil strohé černobílé tóny.

CREATIVE (KREATIVNÍ FOTOGRAFIE)

Lee-Ann Olwage (Jihoafrická republika) se ve své práci The Right to Play zabývá posílením postavení žen prostřednictvím vzdělávání a pomocí techniky květinové koláže dodává svým portrétům pocit radosti, hravosti a naděje. V sérii snímků Africa Blues Edoardo Delille a Giulia Piermartiri (Itálie) překrývají pomocí projektoru obrazy devastace životního prostředí výjevy z každodenního života, aby upozornili na dopady klimatických změn v Mosambiku. Noemi Comi (Itálie) prostřednictvím své série snímků nazvané Lupus Hominarius (Vlkodlak) konfrontuje archivní snímky s jasnými tóny, aby prozkoumala historické lidové pověsti o vlkodlacích v italské Kalábrii, kde se tato legenda někdy používala k udržení žen v blízkosti domova.

DOCUMENTARY PROJECTS (DOKUMENTÁRNÍ PROJEKTY)

Mohammed Salem (Palestinské území) sleduje ve své sérii snímků Gaza struggles to accommodate the living and the dead rodinu, která je nucena kvůli přelidnění v pásmu Gazy žít na hřbitově. V sérii snímků The Women’s Peace Movement in Congo se Hugh Kinsella Cunningham (Spojené království) snaží osvětlit často přehlížený přínos místních žen k probíhajícímu mírovému úsilí v Demokratické republice Kongo. Tariq Zaidi (Velká Británie) ve svém cyklu fotografií Inside the Hamar Weyne Fish Market: the Heart of Mogadishu, Somalia živě zachycuje energii a atmosféru nejrušnějšího rybího trhu ve městě, který navzdory probíhající občanské válce zůstává klíčovým zdrojem ekonomické aktivity.

 

ENVIRONMENT (ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ)

Série The Dying River Jonase Kakóa (Německo) mapuje postupný zánik řeky Colorado a zkoumá, jak rozsáhlé lidské zásahy ovlivnily okolní komunity a jejich způsob života. Cyklus fotografií Miruku autorů Marisol Mendezové (Bolívie) a Federica Kaplana (Argentina) se zaměřuje na propojení zranitelnosti vůči klimatu a genderové nerovnosti prostřednictvím série snímků domorodé komunity z kolumbijské La Guajiry, která zažívá ničivý nedostatek vody. Fotograf Axel Javier Sulzbacher (Německo) se zase ve své sérii snímků Green Dystopia zabývá zátěží a násilnou daní, kterou si vybírá rostoucí poptávka po avokádu v mexickém Michoacanu.

LANDSCAPE (KRAJINA)

Soubor fotografií Event Horizon od Kacpera Kowalského (Polsko), pořízený během 76 samostatných letů a 200 hodin ve vzduchu, je sérií nápadně abstraktních ledových obrazců nad vodními plochami Polské zimní krajiny. Bruno Zanzottera (Itálie) zachycuje v díle Postcards from Afghanistan after forty years of war jizvy, které nese afghánská krajina. Fabio Bucciarelli (Itálie) v sérii Loss and Damage studuje zkázu způsobenou čtyřmi lety po sobě jdoucích záplav v Jižním Súdánu, které jsou zachyceny na snímcích budov a vozidel napůl zatopených záplavovou vodou.

 

PORTFOLIO

Série snímků Riverland and other projects od fotografky Marjolein Martinot (Nizozemsko) zachycuje pocit dlouhého a teskného léta na fotografiích lidí koupajících se v jižní Francii. Ve svém Portfoliu představuje fotografka Marylise Vigneau (Francie) soubor kontrastních momentek: od starého veterána zotavujícího se z onemocnění coronavirem až po portrét malé holčičky v Láhauru. Portfolio Jamese Deavina (Velká Británie) vzniklo v době, kdy fotograf žil v Saúdské Arábii, a staví vedle sebe snímky migrujících dělníků se záběry pohody.

PORTRAITURE (PORTRÉTNÍ FOTOGRAFIE)

Série snímků Afghanistan’s Girls Athletes od Ebrahima Norooziho (Írán) zachycuje ženy s vybavením pro sporty, které jim nyní Taliban zakazuje provozovat, a jejich identitu zakrývají burky. Our War od Edgara Martinse (Portugalsko) je poctou Martinsovu příteli, fotoreportérovi Antonu Hammerlovi, který byl zabit během občanské války v Libyi v roce 2011 a jehož ostatky se dosud nenašly. Série je strukturována jako Hammerlův autoportrét prostřednictvím pózovaných snímků lidí, které fotografoval a s nimiž se setkal. Série Egungun Jeana-Clauda Moschettiho (Francie) se zabývá tradičními kostýmy, které se v Beninu nosí jako součást voodoo rituálů, jež uctívají duchy předků a zvěčňují jejich památku.

SPORT

Al Bello (Spojené státy americké) v sérii Female Pro Baseball Player Succes in All Male Pro League dokumentuje úspěchy Kelsie Whitmore, první profesionální baseballové hráčky, která hrála v profesionální lize složené pouze z mužů. V práci Mundialito zachycuje Andrea Fantini (Itálie) drama a vzrušení jednoho z nejdůležitějších fotbalových pohárů původních obyvatel Jižní Ameriky. Thomas Morel-Fort (Francie) zase v díle Fallou Diop, the Unpredicted Hope of the Racetrack sleduje mladého žokeje, který si na dostihové dráze v Senegalu buduje jméno.

STILL LIFE (ZÁTIŠÍ)

Jagoda Malaninová (Polsko) se v sérii Cryogenia zamýšlí nad geologickým obdobím kryogenia prostřednictvím fotografií malých pokladů, které vybrala její dcera a které zmrzly v ledu, a klade si otázku, co po sobě zanecháme. Inspirován příjezdy a odjezdy z nedalekého zahradnictví vytvořil Kechun Zhang (pevninská Čína) The Sky Garden, sérii surrealistických snímků zobrazujících rostliny a kameny zvedané do vzduchu jeřáby. Carloman Macidiano Céspedes Riojas (Argentina) ve snímku La Visita dokumentuje různá jídla, o která žádají vězni ve věznici v severním Peru, a obrazy představují něhu a náklonnost navštěvujících rodin.

WILDLIFE & NATURE (ZVÍŘATA & PŘÍRODA)

Série snímků Billions of Synchronous Fireflies Light up a Tiger Reserve, kterou Sriram Murali (Indie) vytvořil po cestě hluboko do pralesa, zachycuje oslnivý pohled na tisíce světlušek, které synchronizují své záblesky. Adalbert Mojrzisch (Německo) zase odhaluje nečekané zářivé barvy a vzory hmyzu pod mikroskopem na snímcích Small Backlit Animals. Corey Arnold (Spojené státy) v sérii snímků Cities Gone Wild sleduje černé medvědy, kojoty a mývaly po celých Spojených státech a zkoumá, jak jsou tato zvířata jedinečně vybavena pro soužití s lidmi v městském prostředí.

Práce finalistů a fotografů v užším výběru soutěže pro profesionální fotografy hodnotili: Mariama Attah, vedoucí výstavního oddělení Open Eye Gallery, Liverpool, Velká Británie; Tandazani Dhlakama, asistentka kurátora v Zeitz MOCAA, Kapské Město, Jihoafrická republika; Elisa Medde, šéfredaktorka časopisu FOAM, Nizozemsko; Ioana Mello, nezávislá kurátorka a fotoeditorka; členka vedení FotoRio, Brazílie; Sujong Song, vedoucí kurátorka Národního muzea moderního a současného umění (MMCA), Korejská republika; a Mike Trow, nezávislý kurátor a fotoeditor a předseda poroty.

 

Předseda poroty Mike Trow k vyhlášení jménem poroty uvedl: „Hledání originálních a odlišných pohledů na fotografii je náročné, ale stále více obohacující, protože fotografové přijímají světové vizuální trendy a zároveň zkoumají svou vlastní kulturu a historii. V roce 2023 jsme přišli s dalším vzrušujícím a náročným souborem vítězů soutěže z celého světa a pokrývajícím širokou škálu příběhů… od odvážných pohledů na architekturu přes posilující dokumentární práci, odvážné portréty až po krásnou a procítěnou tvůrčí práci. Všechny kategorie přinesly širokou škálu názorů zkušených a respektovaných členů poroty. Ty se týkaly hlubokých a probíhajících diskusí o pravdivosti vyprávění a dějinnosti v umění, stejně jako širších environmentálních, politických a společenských hledisek. Doufám, že ti, kteří si práce prohlédnou, pochopí, proč jsme vybrali to, co jsme vybrali, a uvidí, jak fotografie promlouvá k osobním životním zkušenostem nás všech.“

 

Celkoví vítězové studentské soutěže, soutěže pro mladé fotografy, otevřené soutěže a soutěže profesionálů v rámci soutěže Sony World Photography Awards 2023 budou vyhlášeni 13. dubna 2023 a výstava jejich prací se bude konat od 14. dubna do 1. května 2023 v galerii Somerset House v Londýně. Další informace o vítězích a nominacích do užšího výběru naleznete na adrese www.worldphoto.org

Veškerou techniku a služby nakoupíte nejlépe ve: