Sony World Photography Awards 2025: Finalisté a užší výběr prestižní profesionální soutěže

Soutěž Sony World Photography Awards dnes zveřejnila jména 30 finalistů a fotografů, kteří se dostali do užšího výběru v soutěži profesionálů 2025. Soutěž profesionálů, která se koná již po osmnácté, oceňuje výjimečné série prací jak za jejich poutavý přístup k vyprávění, tak za umělecké provedení fotografií.

Do letošního ročníku soutěže bylo přihlášeno více než 419 000 snímků z více než 200 zemí a regionů.

Z 30 finalistů bude vybráno 10 vítězů v jednotlivých kategoriích, kteří budou vyhlášeni během slavnostního ceremoniálu 16. dubna v Londýně. Z vítězů jednotlivých kategorií bude vybrán držitel prestižního titulu Fotograf roku, kterého představíme téhož večera. Kromě finanční odměny ve výši 25 000 USD a digitální foto výbavy Sony získá Fotograf roku možnost představit své práce v rámci samostatné prezentace na londýnské výstavě Sony World Photography Awards, která se bude konat příští rok.

V letošním ročníku soutěže profesionálů navíc čeká vítěze nová odměna – všech 10 vítězů jednotlivých kategorií obdrží pozvánku do Londýna na celodenní setkání s předními osobnostmi z oboru. Tito odborníci z komerční i institucionální sféry nabízejí fotografům specializované poradenství ohledně způsobů, jak dále rozšiřovat své možnosti a nacházet nové příležitosti k prezentaci práce.

Ceny pro rok 2025, které podtrhují kreativitu a dynamiku současné japonské fotografické scény, jsou také prvním ročníkem soutěže Japan Professional Award, která oceňuje vítěze a užší výběr pozoruhodných sérií snímků od japonských fotografů, kteří se zúčastnili soutěže profesionálů.

Výběr prací finalistů a fotografů z užšího výběru se nejprve představí v rámci výstavy Sony World Photography Awards 2025 v galerii Somerset House od 17. dubna do 5. května 2025, a poté bude putovat po dalších místech.

Předsedkyně poroty Monica Allendeová za porotu uvedla: „Síla a rozmanitost prací přihlášených do soutěže Sony World Photography Awards 2025 na nás udělala velký dojem. Volba fotografů, kteří postupují do užšího výběru, a výběr finalistů je vždy skutečnou výzvou. Také širší okruh přihlášených prací nám jako porotě připadal neméně zásadní a inspirativní.

Jménem poroty bych ráda poblahopřála finalistům a finalistkám profesionální soutěže. Tito fotografové ve svých projektech prokazují velkou originalitu a jasnou vizi a přinášejí působivé příběhy. Od vyprávění o budování komunity přes zkoumání kolektivní paměti až po posilující příběhy lidí, kteří se vzpírají konvencím, nabízejí tyto práce rozmanité pohledy na naši současnost. Ráda bych poděkovala všem členům poroty za jejich pečlivé rozhodování a letošní výběr.“

V profesionální soutěži Sony World Photography Awards 2025 byly v každé kategorii vybrány tři finálové projekty:

ARCHITEKTURA & DESIGN

Soumrak v San Ignaciu od Andreho Tezzy (Brazílie) zkoumá odolnost lidové architektury v Belize a věnuje se domům postaveným tak, aby odolaly náročnému tropickému klimatu. LIGHT/MASS Owena Daviese (Velká Británie) zkoumá zdánlivě „cizí“ městské krajiny ve Spojených státech a zaměřuje se na monumentální stavby s atypickou geometrií. Tokyo Toilet Project Ulana Switucha (Kanada) dokumentuje iniciativu zahrnující výstavbu moderních veřejných toalet navržených předními architekty.

KREATIVITA

Irina Shkoda (Ukrajina) se v sérii I Am Here for You zamýšlí nad dynamikou pohostinnosti, a to jak poskytované, tak přijímané, přičemž vychází z vlastní zkušenosti uprchlíka. Julio Etchart & Holly Birtles (Velká Británie) se v cyklu Reclaiming the Truth blíže zabývají institucionálními sbírkami artefaktů a kurátorstvím postkoloniální optikou. Rhiannon Adamová (Spojené království) zase vypráví osobní příběh o misi dearMoon, které se měla zúčastnit, a reaguje na způsoby, jakými zrušení mise změnilo její život a práci.

DOKUMENTÁRNÍ PROJEKTY

Alex Bex (Francie) v sérii Memories of Dust zkoumá vizuální slovník kovboje. Reflektuje tak nové způsoby prezentace tohoto archetypu mužství. Florence Goupil (Peru) zkoumá v sérii Šepot kukuřice klíčovou roli kukuřice v latinskoamerických tradicích, a to nejen jako základní potraviny, ale i jako prostředku kulturního a náboženského vyjádření. Toby Binder (Německo) dokumentuje hluboké rozpory, které formují společenský život v Belfastu v Severním Irsku, prostřednictvím životů mladých lidí narozených po Velkopáteční dohodě.

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Cristóbal Olivares (Chile) mapuje dopad světelného znečištění na astronomické týmy pozorující noční oblohu v poušti Atacama. Maria Portaluppi (Ekvádor) se ve svém projektu věnuje ochraně přírody v Guayanquilu; prostřednictvím něžných portrétů zvířat upozorňuje na práci, kterou odvádí nadace Sacha Rescue Foundation. V projektu Alquimia Textil zobrazuje Nicolás Garrido Huguet (Peru) ve spolupráci s výzkumnicí a módní návrhářkou Maríou Lucií Muñoz tradiční techniky barvení textilu, které využívají řemeslníci z Pumaqwasin v Chincheru v Cuscu, přičemž světelný bleeding efekt na fotografiích vizuálně a texturně odráží prosakování barviva do látky.

KRAJINA

Ve své práci Apokalypse mapuje Lalo de Almeida (Brazílie) zkázu způsobenou suchem, odlesňováním a požáry v Brazílii v roce 2024, který je považován za nejteplejší rok v historii. Série Fading Mischy Llucha (Španělsko) evokuje osamělost a odloučení skryté pod povrchem současných amerických předměstí a vytváří obrazy zvláštního klidu. Seido Kino (Japonsko) pečlivě kombinuje archivní snímky se současnou japonskou krajinou a odkrývá povrch současného obrazu, aby odhalil, jak se města a vesnice vyvíjely s postupem času a jakým způsobem mohou být dnešní problémy spojeny s minulostí.

PERSPEKTIVY

Giovanni Capriotti (Itálie) zkoumá kanadské dějiny z pohledu komunit prvních národů, přičemž pracuje pod vedením starších a lidí, kteří se potýkají s mezigeneračními traumaty. Laura Pannack (Velká Británie) zachycuje každodenní nebezpečí a překážky, kterým čelí děti na cestě domů ze školy v oblasti Cape Flats v Kapském Městě ovládané gangy. Ashes of the Arabian’s Pearl Valentina Valetteho (Francie) sleduje společenské změny v důsledku hospodářského růstu v sultanátu Omán, přičemž portrétuje manuálně pracující dělníky a podnikatele, kteří posouvají ekonomiku kupředu.

PORTRÉT

Projekt M’kumba Guiho Christa (Brazílie) ilustruje odolnost afrobrazilských komunit tváří v tvář místní náboženské nesnášenlivosti a oslavuje způsoby, jakými se projevuje jejich spiritualita a náboženská identita. Raúl Belinchón (Španělsko) fotografuje mladé dobrovolníky, jejichž úsilí pomáhalo při úklidu domů, čištění ulic a dodávkách životně důležitých zásob během povodní v oblasti Valencie na podzim roku 2024. Série Toma Frankse (Velká Británie) The Second nabízí pohled na složitý vztah mezi majiteli zbraní a jejich střelnými zbraněmi ve Spojených státech a využívá jejich osobní výpovědi k představení tohoto kulturního fenoménu.

SPORT

Antonio López Díaz (Španělsko) vypráví příběh nadějných gymnastek z Čadu, které díky svému odhodlání získaly stipendium, a nakonec se probojovaly na olympijské hry v roce 2024. Snímek Chantal Pinzi (Itálie) Shred the Patriarchy oslavuje ženy v Indii, které díky skateboardingu boří genderové stereotypy a překonávají bariéry. Michael Dunn (Bolívie) se věnuje typickému pondělku dvou žen, které se vášnivě věnují golfu; každý týden opouštějí své obvyklé pracovní role, aby si zahrály v tradičním oděvu bolívijské chola.

ZÁTIŠÍ

Alessandro Gandolfi (Itálie) na fotografiích zátiší ilustruje křehký ekosystém Waddenského moře, přílivové zóny Severního moře, a ukazuje jeho jedinečný význam pro zachování udržitelnosti ekosystému v Evropě. K M Asad (Bangladéš) zobrazuje nástěnné malby instalované Šajch Hasinou během její vlády a dokumentuje způsoby, jakými byly tyto symboly politické moci po jejím odchodu do exilu v roce 2024 vymazány a demontovány. Peter Franck (Německo) Still Waiting (Stále čekám) naznačuje zlomové prostory mezi událostmi – prahy, „kde se čas jakoby roztahuje“.

DIVOKÁ ZVÍŘATA & PŘÍRODA

Kevin Shi (Spojené státy) upozorňuje na to, že lední medvědi a lidé žijí ve stále těsnější blízkosti v kanadském městě Churchill. Malířsky ztvárněné obrazy Pascala Beaudenona (Francie) ukazují stádo pižmoňů a sledují jejich chování, když se těsně seskupují, aby čelili kruté zimě. Antropocénní iluze Zeda Nelsona (Velká Británie) je dlouhodobý projekt dokumentující způsoby, jakými lidé zprostředkovávají svůj vztah k přírodě a vytvářejí umělé zážitky z přírody tváří v tvář rychle se měnícímu klimatu a ubývající biodiverzitě.

JAPONSKÁ PROFESIONÁLNÍ CENA

Nová cena Japan Professional Award oceňuje vítěze a užší výběr japonských fotografů, kteří do profesionální soutěže přihlásili výjimečné série fotografií. Prvním vítězem ceny Japan Professional Award se stala Noriko Hayashi se svým projektem Life at the Crossroads: Porodní asistentky v Afghánistánu, který dokumentuje náročnou práci a odolnost afghánských porodních asistentek působících v režimu Talibanu. Kromě toho, že její práce bude vystavena na londýnské výstavě a ve výroční knize, získává Noriko Hayashi digitální foto techniku Sony a možnost prezentovat svou práci v galerii Sony Imaging Gallery Ginza v Tokiu ještě v tomto roce. Do užšího výběru se dostali tito fotografové: Miku Yokoyama (architektura a design), Seido Kino (krajina), Shinya Masuda (zátiší) a Shunta Kimura (životní prostředí).

Více informací naleznete na oficiálních webových stránkách soutěže.

Veškerou techniku a služby nakoupíte nejlépe ve: